Ontwikkelaars mogen iOS-apps aanbieden via eigen website

Apple kondigde in januari diverse maatregelen aan om te voldoen aan de Europese Digital Markets Act (DMA). Vanaf iOS 17.4 kunnen bedrijven bijvoorbeeld alternatieve appwinkels aanbieden. Apple maakt het bovendien mogelijk om alternatieve betaalproviders te gebruiken, waardoor betalingen niet via Cupertino lopen. Ontwikkelaars kunnen daarmee besparen op de zogenaamde ‘Apple Tax’. Dat zijn de kosten die de gigant momenteel rekent per in-appbetaling. Binnenkort volgt de mogelijkheid om apps ook van buiten appwinkels aan te bieden.

Webdistributie
Ontwikkelaars kunnen hun iOS-apps in de Europese Unie namelijk via hun eigen website gaan aanbieden. ‘Webdistributie’, zoals de functie officieel heet, zorgt ervoor dat apps direct vanaf websites gedownload en geïnstalleerd kunnen worden. Apple zegt de nieuwe distributiemogelijkheid later dit voorjaar te gaan aanbieden.

Hoewel deze apps dus niet in een appwinkel staan, moeten ze wel voldoen aan alle eisen voor apps die in alternatieve appwinkels staan. Kortom: apps moeten nog altijd gecontroleerd worden voordat ze gepubliceerd kunnen worden. Verder moeten ontwikkelaars helder aangeven hoe ze de gegevens van gebruikers verwerken, en moet er een duidelijke productbeschrijving worden geboden.

Ook mogen bedrijven de app uitsluitend via hun eigen website aanbieden, die in hun App Store-account geregistreerd staat. Het is dus niet zo dat er ineens digitale marktplaatsen zoals APKMirror ontstaan waar apps van allerlei ontwikkelaars te vinden zijn.

Core Technology Fee
Bovendien is het aanbieden van een app via webdistributie mogelijk vrij kostelijk. De functie valt namelijk onder de ‘Core Technology Fee’-maatregel. Dit betekent dat apps met meer dan één miljoen gebruikers de ontwikkelaar jaarlijks 0,50 euro per installatie gaan kosten. Ook voor updates, of herhaaldelijke installaties, moeten ontwikkelaars dit tarief gaan betalen.

Appwinkel voor Meta
Tot slot kondigt Apple een wijziging aan voor alternatieve appwinkels. Voor die marktplaatsen gold in eerste instantie dat ze ook appaanvragen van externe ontwikkelaars moesten toestaan. Als Meta dus een eigen marktplaats zou opzetten, moest het in principe ook TikTok toelaten.

De elektronicagigant schrapt nu die vereiste: bedrijven die een alternatieve appwinkel opzetten, mogen zelf bepalen of ze apps van andere ontwikkelaars toelaten. Deze beleidswijziging gaat per direct in.